שאל את הרב

אכילה עם בשר של דבר פרווה שבושל בסיר טיגון חלבי

הרב אלדד יונה הרב אלדד יונה 04/08/21 20:47 כו באב התשפא

שאלה

שלום, ברשותי סיר טיגון שבושל בו דבר חלבי.

האם אוכל (פרווה) שיבושל בו בעתיד יהיה אפשר לאכול אותו בארוחה בשרית? אשמח גם לדעת האם יש הבדל בנושא זה בין אשכנזים לספרדים. תודה!

תשובה

שלום וברכה,

שולחן ערוך ב"יורה דעה" סי' צ"ה סע' א' כותב "דגים שנתבשלו או שנצלו בקדירה של בשר רחוצה יפה שאין שום שומן דבוק בה מותר לאכלם בכותח משום דהוי נותן טעם בר נותן טעם דהיתירא ואם לא היתה רחוצה יפה אם יש בממש שעל פני הקדירה יותר מאחד בששים בדגים אסור לאכלם בכותח" (הבהרה:כותח הוא מאכל חלבי)

אם כן ראינו שהשולחן ערוך, הפוסק של הספרדים, מתיר לאכול מאכל שהתבשל בקדירה בשרית כאשר היא היתה רחוצה היטב בלי שום שאריות של תבשיל בשרי עם חלב. יש לשים לב היטב שאכן הקדירה נקייה לגמרי! וכן ההיתר איננו לבשל בשר בקדירה חלבית או להיפך, אלא רק לבשל בהם פרווה, ואת הפרווה לאכול ביחד עם המין השני.

והרמ"א שם בהגה על סע' ב' מוסיף "ויש מחמירים בצלייה ובישול לאסור נותן טעם בר נותן טעם... והמנהג לאסור לכתחילה ובדיעבד מותר בכל ענין... ודוקא לאכול עם חלב והבשר עצמו אבל ליתנן בכלי שלהם מותר לכתחלה... וכן נהגו.

וכן אם לא נתבשלו או נצלו תחילה רק עלו בכלי של בשר מותר לאכלן עם חלב עצמו וכן להפך... וכן אם היה הכלי שנתבשלו או נצלו בו לפגם שלא היה בן יומו נוהגין היתר לכתחילה לאכלן עם המין השני.

וכל זה כשהמאכל אינו דבר חריף אבל אם היה דבר חריף כגון שבשלו דברים חריפים בכלי של בשר אפילו אינו בן יומו או שדכו תבלין במדוך של בשר אם אכלו‏ בחלב אוסר אפילו בדיעבד עד דאיכא ששים נגד הבשר הבלוע בהם... ומכל מקום לא מקרי מאכל דבר חריף משום מעט תבלין שבו רק אם כולו הוא דבר חריף ורובו ככולו"

לפי הרמ"א, הפוסק של האשכנזים, נוהגים להחמיר לכתחילה לא לבשל פרווה בכלי בשרי\חלבי על דעת לאכלו עם המין השני. מכל מקום גם הרמ"א מתיר לבשל פרווה בכלי בשרי על מנת לאכול את התבשיל בלי חלב בכלי חלבי (ולהיפך), גם כאן, כמובן, רק בתנאי ששני הכלים נקיים לגמרי ואין עליהם כלל שאריות של בשר\חלב. וכן אם מאכל פרווה רק היה בסיר בשרי\חלבי נקי ולא התבשל בו, מתיר הרמ"א לאכלו עם המין השני. וכן אם הסיר הבשרי\חלבי שבושל בו הפרווה היה גם נקי לגמרי וגם "אינו בן יומו" (כלומר, שלא בישלו בו בשר\חלב ב24 שעות האחרונות) מותר לאכול את התבשיל הפרווה עם המין השני. כמו כן מציין הרמ"א שאם מדובר בתבשיל חריף אז אפילו הקדירת בישול הבשרית\חלבית נקייה לגמרי, ואפילו "אינה בת יומה", אפילו בדיעבד אסור לאכול את התבשיל החריף הפרווה עם המין השני (אלא אם יש בתבשיל פי 60 מנפח כל הסיר).

יש הרבה פרטים, מקווה שהחילוקים בין המקרים ברורים דים.

כתבות נוספות