שאל את הרב

דיונים בגמרא על פסוקים; הבאת אוכל לבני משפחה שאינם מברכים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 05/08/21 07:18 כז באב התשפא

שאלה

שלום רב,

1. פעמים רבות במחלוקות התלמוד מביא מימרא של דעה מסוימת במחלוקת וחיזוק ע"י פסוק לשיטתו ולאחר מכן שואלים את הצד השני מה הוא עושה עם אותו הפסוק. הרבה פעמים תשובתו היא שצריך אתשז הפסוק, אבל לדבריו של פלוני ופעמים רבות התנא/אמורא שצריך פסוק זה הוא חי הרבה זמן אחרי אותו אדם ש"מביא" אותו(גם לפעמים להיפך אבל זה לא קשה). האם הכוונה במחלוקת היא לדברי בית המדרש ורק כאשר דנים(בבית המדרש) בצדדים החולקים הם אלה שאומרים שפסוק זה נצרך לשיטתו של אותו אדם, או שבאמת אחד החולקים הוא שמביא את האדם שצריך לפסוק זה(מה שלא כל כך הגיוני)?

2. לצערי, בני משפחתי אינם מברכים לפני שאוכלים ופעמים רבות מבקשים ממני להביא להם דבר מאכל או שתייה וכד'. מה לעשות במקרים אלו?

תשובה

שלום וברכה

יישר כוח על השאלה.

היחס שבין השקלא וטריא כפי שהיו באמת, לפי דורות וכדו', ובין הדרך שבה הדברים כתובים בגמרא – הוא מחלוקת גדולה בין החוקרים, וכמובן שלפני החוקרים גם הראשונים עסקו בכך.

אמת הדבר שבבית המדרש בדרך כלל לא דנים בשאלה זו, כי היחס הוא בסופו של דבר לגמרא כאל מכלול, והשאלה כיצד היא נוצרה בדרך כלל אינה מושכת את תשומת לב הלמדנים.

נראה כי אכן מדובר בהתערבות של "עורך הגמרא", לאמור: האמורא שנשאל מה הוא עושה עם הפסוק – נפטר מזמן, והשאלה נשאלה על ידי אנשי בית המדרש, וגם תורצה על ידי אנשי בית המדרש, והיא רק כתובה בצורה ספרותית כאילו זהו דיון שהתרחש בין שני האמוראים דייקא.

לגבי ברכה: העובדה שהם אינם מברכים – אכן מצערת מאוד. אולם, אין דרך בבית שלא להביא להם דבר מאכל או שתייה. אתה לא מכשיל אותם, שהלוא בין אם היית קיים ובין אם לא הם לא היו מברכים.

זו הזדמנות לחזור על תמיהתי בנושא הברכות בחברה שלנו:

https://www.facebook.com/groups/2339652999441117/posts/5886588788080836/

כל טוב ויישר כוח

כתבות נוספות