שאל את הרב

דרך גאווה להתנועע לצדדים

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 05/08/21 07:09 כז באב התשפא

שאלה

שלום הרב,

היום יש המון שבזמן התפילה נעים לצדדים כלומר-זזים *עם כל הגוף* ימין ושמאל.

המשנה ברורה, בסימן מח אומר: וקצת מתנענעים תנועה משובשת שהגוף עומד על עומדו רק *בראש הופך פעם לימין ופעם לשמאל* *דרך גאווה* ואין לעשות כן.

הnaנה ברורה מדבר על מצב שבו הגוף לא זז ורק מניעים את הראש ימין ושמאל.

האם ניתן ללמד זכות על אלו המניעים על כל גופן(גם הפלג העליון ולא רק הראש) ימין ושמאל וגם את ראשם ?

או שגם הם בכלל מה שאומר החפץ חיים, בגלל שהם מניעים את הראש ימין ושמאל?

האם מותר ללכת על דשא בשבת? מה בנוגע לריצה?

הייתי בשבוע האחרון בחמנה בבני עקיבא ו90% מהבנות במחנה עם חצאית מעל הברך ודי הרבה.

מה אפשר לעשות, אני כן נהנה מצד אחד עם החברים מצד שני יש בעיה במיוחד שבהפקסות וברוב ההליכות הולכים כולם ביחד.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

ההימנעות העמוקה ביותר מדרך גאווה היא לקבל על עצמנו להיות פחות שיפוטיים כלפי האחרים.

אם מדובר בהנעה פנימית כתוצאה ממה שראינו לא בסדר אצל אחרים – זו שיפוטיות טובה, שתהפוך אותנו ליותר טובים; אם מדובר בתוכנית שיש לנו לשפר את המצב הקיים בקהילה בה אנחנו חברים – זו שיפוטיות טובה, שתהפוך את הקהילה שלנו (אם נעשה זאת נכון) ליותר טובה; אולם אם מדובר בעמדה רוחנית שעוסקת בשיפוטיות – זו הפוך למאבק ב"דרך גאווה".

צורת התפילה: תהא צורת התפילה אשר תהא. אם אדם חש שזה מה שמביא אותו לתפילה עמוקה יותר – לחיי, והחפץ חיים לא היה אוסר זאת; אם אדם רואה שאחרים עושים זאת – זה לא עניינו. הוא לא צריך ללמד זכות. הוא צריך פשוט להתרגל לכך שזה לא עניינו.

מותר ללכת על דשא בשבת. זה מבוסס על הסוגיה בפסחים כה ע"ב, "הנאה הבאה לו לאדם בעל כרחו", וזה לא נחשב כפסיק רישיה. על כן מותר גם ללכת וגם לרוץ.

זה המצב בבני עקיבא כיום. אתה צריך להכריע לגבי עצמך: האם אתה יכול להישאר בצניעותך ואז כדאי להיות חלק מהחברה, מכוח כל התועלות שבדבר, או שאינך מסוגל, ואז טוב באמת שתכריע שאינך הולך.

כל טוב ושמחה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות