שאל את הרב

מחשבות רעות שקשה לשלוט בהן

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 15/10/21 12:58 ט בחשון התשפב

שאלה

שלום, השאלה שלי תישמע מוזרה אבל אני ממש מפחדת ומוטרדת. אני סובלת מהפרעת OCD וזה מתבטא במחשבות מפחידות שקשה לי לשלוט בהן ומעוררות בי חרדה. כל הזמן עולות לי מחשבות בראש שאני מאחלת לעצמי מחלות ואסונות או שאני מוכנה שיקרו לי מחלות ואסונות, ואז אני נכנסת לפניקה וממלמלת תפילות חיוביות כדי לנטרל את המחשבות הרעות. אני מפחדת שהמחשבות שלי יתגשמו אבל קשה לי למנוע אותן. שאלתי היא: האם מחשבה רעה כזאת נחשבת לתפילה ועלולה להתגשם? האם זה עלול להיחשב לנדר שאני נודרת על עצמי? אני כמובן לא באמת מתכוונת למחשבות האלה אבל הן לא רצוניות ומעוררות בי חרדה קשה. האם הקב"ה יודע שאני לא באמת מתכוונת לזה?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

שלום רב,

וודאי, הקב"ה בוחן כליות ולב. הקב"ה מקשיב רק לאמת הפנימית של כל אדם.

בכל מקרה כדי להרגיע את עצמך את יכולה בתחילת כל יום להתנות תנאי לכל היום, לומר בקול רם נוסח כגון: כל מה שאחשוב ואומר אין לו שום תוקף ושום משקל, לא נדר, לא שבועה, לא תפילה ולא בקשה. כל הרהור ומחשבה בטלים ומבוטלים לחלוטין.

בגמרא (מסכת נדרים, דף כ"ג, עמוד ב') ממליצים: "הרוצה שלא יתקיימו נדריו של כל השנה, יעמוד בראש השנה ויאמר 'כל נדר שאני עתיד לידור בשנה הקרובה יהא בטל..." על פי אותו עקרון אני ממליץ לך לומר כל בקר, ביטול מראש של המחשבות שיהיו לך במשך היום הבא והלילה - עד למחרת.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות